Witamy na nowej stronie, przepraszamy za utrudnienia związane z jej uzupełnianiem.
MAGICZNA MOC BAJEK
Międzynarodowego Projektu Czytelniczego „Magiczna moc bajek” pod nazwą „Bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni”. Organizatorem przedsięwzięcia jest Bajkowe Prywatne Przedszkole w Jaśle.
Wspólne czytanie bajek z dorosłymi wywiera duży wpływ na rozwój małego człowieka. Bajki pomagają dziecku poznawać i nazywać własne emocje oraz podpowiadać sposoby radzenia sobie z nimi. Dzięki czytaniu odpowiedniej literatury dziecko staje się lepsze, bogatsze wewnętrznie, pragnie, aby zawsze tryumfowało dobro i sprawiedliwość. Dzięki bajkom i baśniom dziecko zaspokaja swoje potrzeby psychiczne – poczucie, że jest kochane, akceptowane i bezpieczne. Bajki i baśnie dają mu wsparcie, poczucie siły i nadzieję
Grupa Fioletowa z Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Dobczycach przystąpiła do realizacji zadań projektowych. Wspólnie wykonaliśmy plakat, zaaranżowaliśmy kącik projektowy, wykonaliśmy maskotkę Kotka- Bajkotka. Nauczyliśmy się projektowej piosenki oraz zachęciliśmy rodziców do współpracy
Przeczytaliśmy utwór „Kruk, co krakał pokrakanie” Pana Poety. Wyjaśniliśmy sobie, dlatego kruka nikt nie rozumiał, dlaczego czuł się obco. Rozmawialiśmy na temat podróży oraz szeroko rozumianego szacunku dla osób „innych”, w pewien sposób od nas różnych.
Przeprowadziliśmy rozmowę dotyczącą przyjaźni na podstawie utworu B. CLARK „Franklin mówi Kocham Cię”. Rozmawialiśmy na temat swojego najlepszego przyjaciela, jego cech oraz zachowania. Wspólnie stworzyliśmy grupowy „Dekalog przyjaźni”
W kolejnym module słuchaliśmy utworu o sprawiedliwości zawartego w książce „12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach” opracowanie zbiorowe. Sprawa sprawiedliwości była trudna do zdefiniowania przez przedszkolaków, ale samo opowiadanie rozjaśniło pojęcie, pomogło go zrozumieć, a humorystyczny kontekst sprawił, że dzieci chciały go słuchać kolejny raz!
Tworzyliśmy mapę skojarzeń pt. „w poszukiwaniu sprawiedliwości” używając monitora interaktywnego.
Czytaliśmy bajkę o słoniku Bartusiu i jego krótszej nóżce, na podstawie której rozmawialiśmy o odmienności i tolerancji. Wysłuchaliśmy również opowiadania dotyczącego sprawiedliwości z książki :”12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach”, po czym wykonaliśmy mapę skojarzeń pt. „w poszukiwaniu sprawiedliwości”. Kolejno przeprowadziliśmy zajęcia dotyczące „inności” -burza mózgów pomogła nam wyjaśnić co oznacza to słowo, a także wskazaliśmy czego mogą dotyczyć nasze różnice.
Przeprowadziliśmy rozmowę pt. „razem możemy więcej” – wyjaśniliśmy powiedzenie, a także wskazaliśmy na istotę solidarności. Wspolnie wymyślaliśmy przykłady solidarnych zachowań w naszej grupie, często dotyczyły one wspólnych zabaw (np. Chusta animacyjna), osiągnięć (zawody, tor przeszkód) czy też pracy i pomocy (uczestniczymy również w akcji charytatywnej zbierania plastikowych zakrętek). Wskazannie na istotę wspólnego celu działania, który ułatwia współpracę i jej efektywność.
Dzieci doskonale wiedziały, że możliwa jest komunikacja bez użycia mowy, ponieważ mają w grupie kolegę z autyzmem. Mocno go wspierają, co przynosi niesamowite efekty we funkcjonowaniu chłopca. Magiczne słowa i gesty podczas zabawy w kalambury okazały się bardzo interesujące
Grupa fioletowa z Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Dobczycach realizaowała sumiennie zadania z serii „dobranocki z dawnych lat”. Poznaliśmy ciekawe postacie omawiając przy tym niebywale ważne tematy. Jesteśmy zachwyceni
Poniżej prezentujemy fotorelacje ze wspólnej realizacji „dobranocek” od października do lutego
Zrealizowaliśmy zadanie z modułu VI dotyczące ODWAGI. Przeprowadziliśmy giełdę pomysłów pt. „Gdzie schowała się odwaga?”. Wymyślaliśmy skojarzenia do słowa „odwaga” przedszkolaki bardzo aktywnie i kreatywnie podawały wszystko, co kojarzy im się z odwagą
Grupa fioletowa z Przedszkola Samorządowego Nr 1 w Dobczycach zrealizowała zadania z modułu V dotyczące UCZCIWOŚCI. Czytaliśmy wiersz Jana Brzechwy pt. „Kłamczucha”. Rozmawialiśmy na temat plotki, czym jest i jak się do niej odnieść. „Nie wierzymy plotce” – bawiliśmy się w głuchy telefon, który mógłby nam pokazać jak się rozsiewa plotka. Przeprowadziliśmy giełdę pomysłów na temat „jak się czuje osoba okłamywana”
Podczas pracy grupowej budowaliśmy wypowiedzi słowne oraz wyrażaliśmy swoje myśli na temat życzliwych ludzi oraz pytania: „Co by było gdyby na świecie zabrakło życzliwych ludzi?”
Poznaliśmy również bohaterów dobranocki „Opowiadania Muminków”. Omawialiśmy ich postawę, a także zwracaliśmy uwagę na pokojowość i jej przeciwieństwo czyli złośliwość/agresja.