Witamy na nowej stronie, przepraszamy za utrudnienia związane z jej uzupełnianiem.
COOLTURKA
Piękne jesienne dni to wspaniała okazja, by rozpocząć kolejny projekt edukacyjny w naszym przedszkolu.
Tym razem stawiamy na COOLTURKĘ i angażujemy dzieci z grupy niebieskiej i żółtej. Projekt autorstwa Anny Krawczyk zakłada rozwijanie kompetencji kluczowych w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej, rozwijanie kultury osobistej u dzieci w wieku przedszkolnym oraz kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowywania się w różnych miejscach i sytuacjach.
Mamy na uwadze, iż wiek przedszkolny to czas, kiedy dziecko w sposób naturalny jest nastawione na poznanie tego, co je otacza. Niejednokrotnie dziecko przez całe życie pamięta fakty z dzieciństwa, chłonie i zatrzymuje w sobie to czego nauczyło się w najmłodszych latach.
Projekt zakłada wyjścia w różne miejsca, gdzie przewidziane są zasady odpowiedniego – kulturalnego zachowania się.
I tak oto trafiliśmy w październiku do Centrum Zakupowe JAN Mostowa w Dobczycach, gdzie pod czujnym okiem Pani Ewa Majka zostaliśmy oprowadzeni po sklepie, poznaliśmy jego działy, uczyliśmy się pięknego zachowania, a co najważniejsze – zrobiliśmy zakupy
Pragniemy serdecznie podziękować pracownikom supermarketu za ciepłe przyjęcie oraz przygotowane dla przedszkolaków niespodzianki
Dzisiejsze zakupy na pewno nalezą do tych udanych
P.S. Te torby wcale nie są puste
W listopadzie przyszedł czas na kolejny etap projektu edukacyjnego „COOLTURKA” realizowanego w grupie niebieskiej i żółtej. Tym razem przedszkolaki udały się do kościoła. Celem wyjścia było kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowywania się w różnych miejscach i sytuacjach.
Kościół to miejsce ważne i szczególne. To miejsce publiczne, w którym obowiązują pewne reguły. Dzieci tuż przed wyjściem ustaliły z nauczycielkami kodeks dobrego zachowania się w miejscach wyjątkowych, a następnie udały się do Kościoła p.w. Matki Bożej Wspomożenia Wiernych w Dobczycach.
Tuż po wejściu do środka panie Małgorzata Baran oraz Jola Kaczor oprowadziły dzieci po kościele, by mogły lepiej poznać jego wnętrze, poczuć się bezpieczniej, a następnie wszystkie dzieci wraz z paniami usiadły w ławkach by przez chwile pobyć w ciszy, szanując to, że inni ludzie spędzają tam czas na modlitwie.
Jesteśmy pełne podziwu dla wszystkich przedszkolaków. Wasze zachowanie, powaga, cisza i skupienie uświadomiło nam, że czterolatek to już naprawdę duży człowiek.
Projekt COOLTURKA to nie tylko miejsca, ale i osoby i życzliwe nastawienie do nich. Grudzień to wspaniały czas na naukę składania życzeń. Pierwszą sposobnością ku temu była grupowa wigilia, podczas której dzieci z wielkim zaangażowaniem składały sobie nawzajem świąteczne życzenia. W następnej kolejności udaliśmy się do Urzędu Gminy i Miasta w Dobczycach by osobiście złożyć życzenia bożonarodzeniowe Panu Burmistrzowi oraz pracownikom urzędu. Przedszkolaki świetnie poradziły sobie z nie lada wyzwaniem składania życzeń. Dziś każdy z nich wie, że życzenia powinny być uprzejme i serdeczne, gdyż są wyrazem kultury i szacunku.
Kolejny etap projektu edukacyjnego COOLTURKA zakładał oglądanie wystawy, dlatego dzisiaj, 22 lutego 2024 przedszkolaki z grupy niebieskiej i żółtej udały się do Regionalnego Centrum Oświatowo- Sportowego w Dobczycach by wspólnie obejrzeć przygotowane tam wystawy.
„Karol Wojtyła na Dobczyckiej Ziemi” – to pierwsza wystawa, którą obejrzały dzieci. Z dużym zaciekawieniem oglądały fotografie, na których rozpoznawały znane miejsca. Przedszkolaki w ciszy, skupieniu i z należytą ostrożnością poruszały się pomiędzy sztalugami. Już pierwsza wystawa pokazała, że nasze przedszkolaki są gotowe zobaczyć kolejną…kolejną ….i jeszcze kolejną
„50 lat minęło jak jeden dzień…” – wystawa poświęcona działalności MGOKiS DobczyceDzieci były oczarowane ilością fotografii, na których próbowały rozpoznać swoich bliskich. Wszyscy mogliśmy podziwiać piękne kroniki z dawnych lat. Przedszkolaki wspaniale przyswoiły zasadę „Nie dotykaj eksponatów”. Ponadto atrakcją na tej wystawie okazały się prace konkursowe wykonane przez dzieci z naszego przedszkola.
„Radiowe Ślady Historii”- imponująca wystawa prezentująca unikatową kolekcję radioodbiorników. Oglądając 60 zabytkowych urządzeń, oprócz zasad kulturalnego zachowania się, chcieliśmy również przybliżyć dzieciom zagadnienia związane z rozwojem techniki. Dzieci z niedowierzaniem przyglądały się kolejnym radioodbiornikom, niejednokrotnie nie mając pojęcia do czego służyły. Po powrocie do przedszkola pytaniom nie było końca.
„Świat skamieniałości” Sebastiana Nejdera, to wystawa mieszcząca się w Miejska Biblioteka Publiczna w Dobczycach, którą zobaczyliśmy jako ostatnią. Wystawa wzbudzała ogromne emocje. Drobne skały, skamieliny i okazy budziły ogromne zaciekawienie. Z pewnością tu jeszcze wrócimy.
Przedszkolaki podczas oglądania dzisiejszych wystaw zaprezentowały bardzo profesjonalne zachowania. Z dużym zainteresowaniem oglądały wystawy i uważnie słuchały ciekawostek na ich temat. Poznały znaczenie terminów tj. dzieła sztuki, wystawa, galeria, eksponat, a ponadto respektowały najważniejsze zasady związane z oglądaniem różnorodnych kolekcji.
TO BYŁ BARDZO WARTOŚCIOWY CZAS, który pozwolił zwiększyć i pogłębić nasze uczestnictwo w kulturze oraz pobudził aktywność społeczną i kulturalną.
Miejska Biblioteka Publiczna w Dobczycach
D Z I Ę K U J E M Y
W marcu mali dżentelmeni z grupy niebieskiej i żółtej zaprosili swoje koleżanki do restauracji by wspólnie świętować Dzień Kobiet. Ten etap projektu zakładał poznanie zasad Savoir- Vivre
w Restauracji, a celem wyjścia było przede wszystkim uświadomienie dzieciom jak należy zachować się w restauracji oraz bezpośrednie stosowanie zasad i nawyków związanych z kulturalnym jedzeniem i zachowaniem się przy stole. W restauracji na dzieci czekały elegancko nakryte stoły, uśmiechnięte kelnerki oraz przepyszny deser. Przedszkolaki pamiętały o omawianych manierach, używały słów „proszę”, „dziękuję”, a ponadto bardzo elegancko i kulturalnie zachowywały się przy stolikach. Dzieci były zachwycone tą niecodzienną wizytą, ciche rozmowy i wesoły uśmiech na twarzach naszych przedszkolaków świadczył o tym, że takie wyjścia dają wiele radości, a przede wszystkim wspaniale integrują grupę.
W kwietniu dzieci wybrały się z wizytą do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Dobczycach aby realizować kolejne zagadnienia związane z realizacją projektu COOLTURKA. Tym razem dzieci pod opieka wychowawczyń uczyły się kulturalnego zachowywania się w bibliotece. Przedszkolaki w ciszy i ogromnym skupieniu zwiedziły bibliotekę. Pod okiem niezastąpionej Pani Edyty Sewiłło zostali zapoznani z kącikami bibliotecznymi, księgozbiorem i jego rozmieszczeniem na półkach oraz sposobem wypożyczania książek. Były pod wrażeniem różnorodnych pozycji książkowych, które mogli obejrzeć z bliska, m.in. książki 3D, ogromne pozycje encyklopedyczne, mini książki kieszonkowe czy tez audiobooki. Podczas wizyty wszystkie dzieci poprawnie stosowały się do zasad savoir vivre. Cisza, życzliwość oraz szacunek do osób przebywających i korzystających z biblioteki nie opuszczał nas ani na krok.
W kolejnym miesiącu przedszkolaki udały się na Wzgórze Zamkowe, by w sposób bardzo praktyczny utrwalać zasady kulturalnego zachowania się. Ten etap projektu zakładał zwiedzanie Królewskiego Zamku oraz Skansenu. Dzieci podczas wizyty dowiedziały się, że miejsca kultury są wyjątkowe i wymagają wyjątkowego zachowania. Z należytą ciszą zwiedzały zamkowe komnaty oraz słuchały ciekawostek na temat historii zamku. Wizyta w Muzeum Regionalnym zrobiła na nas niesamowite wrażenie. Dzieci z ogromnym zaciekawieniem oglądały dziedzictwa przeszłości, z niedowierzaniem spoglądały na rzemieślnicze maszyny czy wyposażenie domu, a ponadto pamiętały, by w muzeum nie dotykać eksponatów.
Savoir-vivre oznacza właściwe zachowanie w określonych miejscach i sytuacjach. Obowiązuje nie tylko w wyjątkowych miejscach, podczas uroczystych wyjść czy spotkań. Ostatni etap projektu był dla przedszkolaków dużym zaskoczeniem. Udaliśmy się do Parku Miejskiego w Dobczycach, by uświadomić dzieciom, że tereny zieleni są niezwykle ważne dla środowiska i społeczeństwa. Niejednokrotnie stanowią one oazy życia roślin i zwierząt, poprawiają jakość powietrza, kształtują estetykę miast oraz dostarczają przestrzeni do rekreacji i relaksu, a co za tym idzie – należy je szanować i o nie dbać. Ponadto omówiliśmy i wypraktykowaliśmy zasady odpowiedniego zachowania się podczas wspólnej zabawy na publicznym placu zabaw. Przedszkolaki uczyły się tam cierpliwie czekać na swoją kolej, ustępowały sobie miejsca na różnych urządzeniach, a ponadto dbały o bezpieczeństwo swoje i innych.
To był bardzo wartościowy rok, który pozwolił zwiększyć i pogłębić dziecięce uczestnictwo w kulturze oraz pobudził ich aktywność społeczną i kulturalną. Mamy nadzieję, że wspólne działania były doskonałą lekcją szacunku, życzliwości i szeroko pojętej kultury.